Hvis du har en hjemmeside og har en interesse inden for online marketing, har du helt sikkert stødt på begrebet Linkbuilding. Linkbuilding har i flere år været et af de helt store buzzword inden for søgemaskineoptimering og er stadig et vigtig parameter for at du er synlig på Google.
Når man taler om Linkbuilding, kan man dele det op i 3 vigtige kategorier, intern, ekstern og udgående linkbuilding. I dette indlæg vil komme nærmere ind på de tre forskellige typer , og hvordan de hjælper dig med at slå igennem på din digitale marketingsstrategi:
Intern linkbuilding
Nå vi taler om interne links, er der m links der sender brugerene på dit website, ind på andre interne side. Dette er modsat ekstern linkbuilding, hvor anskaffer sig links fra andre hjemmesider som fører tilbage til dig. Grunden til at du skal tænke på din interne linkbuilding, er først og fremmest at give en god struktur på dit website. Hvilket vil give dine besøgende en god oplevelse på hjemmeside, det vil desuden hjælpe med at holde på de besøgene i længere til på hjemmesiden og derved forbedre din User Engagement. End anden god ting ved at have styr på den interne linkbuilding, er man nemt kan give mere linkværdi til sine undersider, hvilket vil forøge deres placeringer markant, på de respektive søgeord.
Ekstern linkbuilding
I de eksterne linkbulding er der tale o anskaffelse af links til ens eget site fra andre hjemmesider. Der er et vel af forskellige muligheder til at få fat i forskellige typer af links som kan styrke autoriteten på dit wesbite. Blandt de forskellige typer af links, kan nævnes Foralinks, hvor man finder et relevant forum og kommentere på en tråd hvor det giver god mening at henvise medlemmerne til ens website. Brancheforeninger giver også god mening at få links fra da et godt link kan vurderes i forhold til tre parametre: popularitet, relevans og troværdighed. Ved at have have disse tre parmetre indover kan det vurderes til at være et rigtig godt link. Andre typer kan f-eks være social bookmarks, linkataloger, gæsteblogindlæg, Linkbait m.m.
Udgående Links
Det sidste punkt jeg ville komme ind på, er udgående links til dit website. Dette handler om at man linker fra sit eget website til andre relevante kilder. Det eksempelvis være hvis du havde nogle eksterne partnere du benyttede dig af i dit daglige arbejde. Andet eksempel kunne være kundecases hvor du linker til dine kunder.
Hvis du har yderligere spørgsmål til linkbuilding og overvejer hvordan du udnytte dit fulde potentiale, så kig med her